بیوگرافی واشنگتن ایروینگ در ادامه مطلب

Washington_Irving

"واشنگتن ایروینگ"، فرزند یک بازرگان اسکاتلندی‌تبار در سوم آوریل ۱۷۸۳ میلادی در "نیویورک" دیده به جهان گشود. نامش را از "جرج واشنگتن" برگرفتند و او را "واشنگتن" نام نهادند.  


وی پس از دریافت دانشنامه در رشته‌‌ی حقوق، تلاش‌های ادبی خود را از سال 1806.م با انتشار مجموعه نوشتارهایی به‌ نام "سلمگاندی" آغاز نمود. 

 ایروینگ در فاصله سالهای 1813.م تا 1814.م به انتشار یک گاهنامه‌ی ادبی پرداخت و چندسالی در سِمَت دبیر سفارت امریکا در اسپانیا و انگلستان سرگرم خدمت بود.


وی در سالهای (1804- 1806) به اروپا سفر کرد و در سال ۱۸۰۹ نامزدش، "ماتیلدا هوفمان"، را در سانحه‌ای از دست داد و مدت‌ها در اندوه از دست دادن وی، دچار آشفتگی روحی و ناآرامی بود. در سال ۱۸۰۹ کتاب "تاریخ نیویورک" را با نام ساختگی "دیدریش نیکربوکر" منتشر ساخت و با همین نام، به عنوان نویسنده‌ای بذله‌گو و طنزنویس، نام‌آور شد.  

در سال ۱۸۱۵ دوباره به اروپا رفت و پس از مسکن گزیدن در "لیورپول" و سرپرستی تجارتخانه پدرش که پس از چندی ورشکسته شد، تا سال ۱۸۳۲ در آنجا ماند و در شهرهای "درسدن"، "لندن" و "پاریس" بسر برد و سرانجام، پس از آشنایی با خانم "مری شلی" در سال ۱۸۲۶، رهسپار اسپانیا شد.


در سال ۱۸۱۹ مجموعه‌ا‌ی داستانی به نام "کتاب پیش‌نگار جفری کریون" که دربرگیرنده‌ی واژه‌ها و داستانهای کوتاه بود، منتشر ساخت. در این هنگام به عنوان نخستین نویسنده‌ی آمریکایی که در بیرون از ایالات متحده به نام‌آوری رسیده بود، آوازه یافت. وی در آینده، به عنوان پدید آورنده‌ی داستانهای کوتاه آمریکایی شناخته می‌شد. 

 

 "ریپ فان وینکل"، داستان مردی است که از دست همسر خود سر به کوه و بیابان می‌گذارد و با نوشیدن معجون جادویی به خوابی بیست‌ساله فرو می‌رود. این داستان که در سال ۱۸۰۹ به پایان رسید، برداشتی از یک افسانه‌ی آلمانی به نام "راهب هایسترباخ" است.


کتاب "حماسه اسلیپی هولو" نیز برگردانی از آثار "گوتفرید آگوست بورگر" سراینده و نویسنده‌ی آلمانی (۱۷۴۷-۱۷۹۴) و "یوهان کارل آگوست موز ِاِوس" نویسنده، خرده‌گیر ادبی و زبان‌شناس آلمانی است. در سال ۱۸۴۲ میلادی، واشنگتن ایروینگ کتاب "Bracebridge Hall" را که گنجینه‌ای از داستانهای کوتاه و ادامه‌‌ی کتاب "پیش‌نگار جفری کرایون" بود، منتشر کرد.


مجموعه داستانی به نام "داستانهایی از الحمرا" و "تاریخچه‌ی پیروزی بر گرانادا" نیز از کارهای واشنگتن ایروینگ است که در آ‌نها مسیحیان را به وحشی‌گری بر ضد فرهنگ برتر "موریتانی" متهم می‌سازد.  


ایروینگ از سال (۱۸۳۲-۱۷۴۲) در آمریکا سکونت گزید و در داستان‌هایش به موضوع‌های  آمریکایی پرداخت.


وی در سال ۱۸۴۲ به عنوان سفیر آمریکا رهسپار اسپانیا شد و چهار سال پس از آن به آمریکا بازگشت و در تاریخ ۲۸ نوامبر ۱۸۵۹ میلادی در زادگاه خود درگذشت.


واشنگتن ایروینگ، واپسین و شاید برجسته‌ترین چهره‌ی ادبی دوره‌‌ی نخست تاریخ ادبیات داستانی امریکاست. او را "پدر ادبیات داستانی امریکا" نامیده‌اند. ایروینگ را بنیادگزار انجمن ادبی‌ "نیکر بوکر" نیز دانسته‌اند. 

 

 نیکر بوکر، نامی ساختگی است که ایروینگ برخی آثار خود همچون کتاب طنز "تاریخ نیویورک" را به این نام نوشته است.


اهمیت بنیادی ایروینگ به سبب آفرینش گونه‌ای زبان و سبک ویژه در نگارش داستان است. او نویسنده‌ای پرکار بود و آثار زیادی بویژه در زمینه‌ی رمانهای تاریخی، مانند "زندگی و سفرهای کریستف کلمب" (1828)، "رویدادهای پیروزی غرناطه" (1829) و "زندگی جرج واشنگتن" در پنج جلد (سالهای 1850 تا 1859.م) منتشر کرد. 

 

 مجموعه داستانهای "دیپ وان وینکل" از کارهای پرآوازه‌ی اوست که طرح آن از یک افسانه‌ی عامیانه‌ی  آلمانی گرفته شده است. از دیگر آثار ایروینگ، یک مجموعه داستان تخیلی به‌نام "داستانهای یک مسافر" را می‌توان نام برد که از جهاتی، پیشاهنگ سبک آثار سوررئالیستی و نیز برخی داستانهای ارواحِ آلن‌پو به شمار می‌رود.


در داستانهای ایروینگ، فضاها و کاراکترها تا اندازه‌ای رنگ و بوی آمریکایی پیدا می‌کنند و از این نظر، ایروینگ را می‌توان از پیشینیان "مارک تواین" و نویسندگان دوره‌ی دوم دانست. ایروینگ به تمدن امریکایی نگاه خوشبینانه‌ای دارد و با نگاهی جانبدارانه از آن سخن می‌گوید. افزون ‌بر این، وی در شکل‌گیری ساختار ادبی داستانهای کوتاه امریکایی و بر جای داشتن جایگاه آن نقش مهمی داشته است. 

 آثار ایروینگ برآمده از جوهر سطحی فرهنگ امریکایی و بدون ژرفای جدی فلسفی هستند. دلیل بنیادی اهمیت ایروینگ در ادبیات امریکایی، تلاش او جهت ایجاد یک سبک زبانی و ادبی ویژه بوده است که افزون بر کارآمدی آن، امکانهای نوینی را به لحاظ زبانی، فراروی داستان‌نویسان گذاشته است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد